Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

low whistle

  • rafaella

    kan iemand me mij misschien helpen?

    ik heb nog nooit een fluit bespeeld.

    maar zou dit wel willen het liefst een low whistle want die vind ik zo mooi klinken

    maar er is zoveel keus…

    (heb wel gelezen dat de meest voor komende die in de toonsoort D is)

    zo zit ik op internet te surfen maar kan iemand me vertellen wat een redelijk goede low whistle is???

    en wat zijn de verschillen voor een nadelen tussen een tunable (stembare fluit) en een non tunable uit leggen

    groetjes Rafaella

  • Renske

    Hoi Rafaella,

    Ik speel zelf dwarsfluit en sinds een jaar of wat tin whistle. Als je nog nooit fluit hebt gespeeld zou ik niet beginnen met een low whistle: daar gaat nogal veel lucht in en de gaten staan ver uit elkaar, wat de vingerzetting bemoeilijkt. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd en kreeg het niet zomaar voor elkaar :P

    Begin eerst eens met een (hoge) tin whistle in D van het merk Generations of Clarke (welke je het prettigst vindt moet je maar uitproberen). Die klinken wel niet zo mooi, maar je kunt er al wel snel het een en ander op spelen, en je krijgt ze voor een habbekrats.

    Verder weet ik er niet zoveel van… voor zover ik begrepen heb zijn tuneable whistles over het algemeen van hogere kwaliteit (en natuurlijk stembaar), maar je haalt er alleen iets extra's uit als je echt goed bent. Ze zijn ook nog eens stukken duurder, dus ik zou er nog niet aan beginnen, maar vraag het in een muziekwinkel nog eens na.

    Groetjes, Renske