Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

leven inblazen

  • Nestor-F

    Geachte lezers,

    Ik wil graag een levendige discussie openen op deze pagina. Ik pretendeer iets te weten van de “Kelten”. Graag nodig ik u uit mij vragen te stellen en zo ook reacties van andere “lezers”uit te lokken.

    Nestor-F

  • Tambo

    Ik heb wel een vraag over Druiden.

    Ik heb wel eens gelezen dat zij vroeger mensen offerden. Klopt dat?

    T.

  • Nestor-F

    Diodorus van Sicilie (1e eeuw v.Chr.) schreef (over de druiden): voor het onderzoeken van erg belangrijke zaken gebruiken ze een bijna ongelooflijke methode: ze wijzen iemand aan die gedood gaat worden, ze steken hem met een dolk boven het middenrif. Als hij is gevallen voorspellen ze de toekomst uit de manier van de stuiptrekkingen en hoe zijn bloed vloeit.

    Deze informatie had Diodurus niet uit eigen waarneming maar overgepent van Poseidonios.

    Recent onderzoek heeft aangetoond dat dat dergelijke praktijken zeer wel mogelijk waren. Bij opgravingen bij het hreiligdom in Ribemont in Frankrijk kwamen graven tevoorschijn vol onthoofde en in stukken gesneden lichamen van minstens 1000 mannen en vrouwen; alle heupbeenderen waren bewust in in rechthoekige patronen gelegd. Het offeren van dieren en mensen door ze levend te verbranden in een rieten pop is zeer dubieus of dit waar is. Wel heeft het verbranden van stropoppen in veel delen van Europa tot voor enkele decennia plaats gevonden.

    Te oordelen naar Ceasar kan het mensenoffer in de 1e eeuw v.chr.in onbruik zijn geraakt.

    Tambo schreef:

    >

    > Ik heb wel een vraag over Druiden.

    > Ik heb wel eens gelezen dat zij vroeger mensen offerden.

    > Klopt dat?

    >

    > T.

  • Peter

    nee