Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Keltisch alfabet

  • Nestor-F

    Er bestaat eigenlijk geen Keltisch schrift. De geleerden uit de keltische samenleving ( druiden) gebruikten geen schrift bij hun onderwijs aan leerlingen. De druiden echter konden wel de (vaak Romeinse geschriften) lezen. Een duidelijk Keltisch schrift is wel het Ogham schrift ontstaan in Z.Ierland en een relatief korte periode gebruikt. Verdere eigen schrift tekens zijn er niet gebruikt. Alle literatuur en andere werden gewoon in Romeinse letter tekens opgesteld. Let wel, de taal waarin ze opgesteld werden varieert natuurlijk. In de oudheid werd Keltisch gesproken in vrijwel geheel Europa. In de loop der eeuwen is dit gedegenereerd tot specifieke plaatsen in Europa zoals Wales, Ierland, Bretagne en Schotland. Runen zijn nooit in gebruik geweest bij de Kelten. Dat behoort min of meer tot het latere Germaanse gebeuren.

    Onder Keltisch Schrift wordt heden ten dage wel verstaan het lettertype wat werd gebruikt in Ierland bij het schrijven van stukken maar is niets meer of minder dan alleen een een andere lettersoort. De vaak gestelde vraag wat is xxxxx in het Keltisch kan dan ook moeilijk beantwoord worden, er bestaat geen Keltisch (meer circa 1600 jaar) als taal. De Keltische talen die nog gesproken en geschreven worden zijn: Iers (Ierland), Welsh (Wales), Bretons (Bretagne) en Gaelisch (Schotland) en onderling behoorlijk verschillend.

  • Lola schijnehof

    Hallo,

    ik moet mijn spreekbeurt over de keltische taal doen.. Voor morgen!

    ik zou graag meer info willen en dacht dat dit wel zou helpen!! :P

    Alvast bedankt, Lola schijnehof

  • Ine

    Hey

    Weten jullie misschien waarom de Kelten zo weinig geschreven bronnen nagelaten hebben?

    Mvg

    Ine

  • astrid

    ik ben ook al heel lang op zoek naar een keltisch alfabet als jullie dast hebben kunnen jullie dat dan ook naar mij sturen?

    alvast bedankt

    gr,

    astrid

  • rafael

    ik ben keltisch, een der volcae. mijn naam is Fockaert

  • Judith

    ik ken wel de Keltische bomen astrologie in ogham geschreven. op iedere hanger staat de naam van de levensboom van je geboortemaan(d) beschreven

  • Nikki

    Graag zou ik willen weten hoe mijn naam: Nikki in keltische letters geschreven word?

  • jan thys

    hallo,

    Ik zou graag een armband laten maken voor mijn vrouw met de inscriptie “voor altijd de jouwe” in het keltisch.

    kan iemand mij daar bij helpen om dat te vertalen,is dringend…….ze is bijna jarig.

    groetjes en alvast bedankt

    jan.

  • Manuella driesen

    Ik zou graag willen weten hoe je MGM in het keltisch schrijft voor een tatoeage,dank u.