Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tin-Whistle leren spelen

  • Iverin

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar iemand die tin-whistle speelt, en die mij de beginselen hiervan kan leren.(of meer dan dat natuurlijk! :)

    Ik heb nog geen ervaring.

    Wel hebben we een G,D en B fluit in huis, van het merk Generation.

    Speel jij tin-whistle, of ken je iemand die les geeft?

    Dan zou ik dat graag horen.

  • Andrea

    Hoi Iverin,

    ik heb zelf tin whistle gespeeld, een paar jaar (maar ben nu geswitcht naar viool).

    De beginselen van tin whistle kun je jezelf ook makkelijk aanleren met behulp van een boek of zelfs met behulp van internet. Een site waar je mee kunt beginnen is www.chiffandfipple.com (erg bekend bij tin whistlers op internet, en erg Amerikaans, maar wel een hoop informatie).

    Zelf heb ik het boek ‘110 Ireland’s best tin whistle tunes' gebruikt (Waltons publishers), met cd. Dit boek is niet echt een leermethode, maar heeft wel een grepentabel en legt uit wat ornamentatie (versieringen) is. Het is wel handig als je noten kunt lezen.

    Dit boek kun je bestellen via de Celtic Shop in Bergen op Zoom. (www.celticshop.nl) Misschien ook nog op andere plaatsen in Nederland, maar dat zou ik niet weten.

    Een ander bekend boek (meer een methodeboek) is de ‘Traditional Irish tin whistle tutor’ van Geraldine Cotter.

    Bij Hobgoblin in Engeland hebben ze ook veel Ierse muziekboeken (www.hobgoblin.com).

    Maar wat voor boek je ook gebruikt, zorg dat je er een cd of cassette bij neemt, want anders is het in het begin erg moeilijk om uit te vinden hoe het moet klinken.

    Bijna alle Ierse muziek kun je spelen op een D whistle. Generation whistles zijn over het algemeen goed om mee te beginnen.

    Op mijn eigen website, www.geocities.com/andrea_clannad, staat nog meer informatie over Ierse muziek in het algemeen, en over verschillende instrumenten die in de Ierse muziek gebruikt worden. Oja, en Ierse muziek is trouwens niet Keltisch! (zie hiervoor ook mijn website).

    Veel succes en plezier,

    Andrea

  • Andrea

    Hier ging iets fout geloof ik… het adres van mijn website is

    www.geocities.com/andrea_clannad

  • Iverin

    Hoi Andrea,

    Bedankt voor je reactie!

    Ik heb inmiddels (denk ik) iemand gevonden die les kan geven.

    Dat begint als ik zo`n basisboek heb doorgewerkt, dus daar ga ik mee beginnen.

    Je website ziet er goed uit, ik ga het zo eens doorkijken :)

    Groetjes van Iverin

  • Jules Bitter

    Tinwhistle, lowwhistle of concert flute leren spelen???

    Ga eens naar mijn website : www.fluitparxis.com…..

    Individuele lessen, samenspel workshops voor gevorderden, concerten.

    Groeten van Jules Bitter

  • Jules Bitter

    Oeps, in een eerder gezonden reaktie heb ik mijn website verkeerd geschreven…

    Als je interesse hebt om (low-)whistle en houten dwarsfluit in de Ierse stijl te leren spelen, ga dan naar www.fluitpraxis.nl

    Hartelijke groet van Jules Bitter

  • Joost

    GRATIS MUZIEK!!!!

    http://www.oldmusicproject.com/oneils1.html

    GRATIS MUZIEK!!!!

    ECHT HÉÉÉÉÉÉÉÉL VEEL!!!

  • Jules Bitter

    Wil je graag Ierse traditionele muziek leren spelen op de whistle of houten dwarsfluit?

    Ga eens naar mijn website : www.fluitpraxis.com

    Met vriendelijke groet,

    Jules Bitter

  • Jules Bitter

    3november20073november20073november20073november2007

    KeltischFestivalRillandKeltischFestivalRillandKeltischFestivalRilland

    Op 3 november a.s. zal er een Keltisch festival zijn in Rilland (NL) tussen Bergen op Zoom-Goes (A58)

    Het zal een benefietfestival zijn voor de Stichting Internationale Kinderhulp : www.intern-kinderhulp.org

    De opbrengst gaat naar een kinderdorp voor wees-, en verlaten kinderen in Patmos/Kongo.

    Het festival zal in de middag en avond plaats vinden.

    Er hebben nu al 8 bands toegezegd te komen :

    * No Frontiers : met een heel mooi en voornamelijk vocaal repertoir : www.nofrontiers.nl

    * The Old Firm : met een meeslepend repertoir van liederen en instrumentals : www.theoldfirm.nl

    * Drumlin : Ierse, Bretonse en Schotse instrumentals en songs : www.drumlin.nl

    * Cairn O’Mhor : pure traditionele Ierse door een viermans formatie: www.cairnomhor.nl

    * Triskell : een band met de roots in Keltische muziek : www.beam.to/triskell

    * Celtic4 : vier talentvolle energieke jonge muzikanten uit 1 gezin

    * Harmony Glen : een busy band met een unieke interpretatie van Ierse muziek : www.harmonyglen.com

    * Kendeuz : Bretonse muziek waarbij het publiek in een circeldans kan deelnemen.

    Het festival zal plaats vinden in een mooie en makkelijk te bereiken lokatie “ ‘tKlooster van Rilland “ : www.kloostervanrilland.nl , dat o.a. beschikt over een sfeervolle kapel die omgebouwd is tot theater-partyzaal,

    en een nieuw pavilloen en zalen, zodat er oa ook de nodige andere aktiviteiten kunnen plaats vinden die dag :

    * Workshop Ierse dans o.l.v. een ervaren en enthousiaste docent (verrassing!!) met de livemuziek van Finglas

    * Demonstratie en support act door Ann Gallagher’s Celtic Border Dancers : www.celticborder.nl

    * Story-telling : Ireen Brakman zal een Nehalenniaverhaal voordragen : www.nadanaga.com daarbij

    muzikaal ondersteund door duo Da Capo op dwarsfluit en harp : http://people.zeelandnet.nl/rbreeman/

    Abe de Verteller zal enkele Keltische verhalen brengen : www.abedeverteller.moonfruit.com

    * Pubsessie door Finglas en andere muzikanten, en uiteraard vind daar ook een proeverij plaats voor de liefhebbers van Ierse whiskey en Schotse whisky…

    * Open podium voor bands/personen die zich muzikaal willen presenteren :

    tel 00 31 (0) 113 56 28 06

    * Standhouders : www.celticshop.nl (oa cd’s/fluiten/bodhrans)

    www.fantus.nl (oa fantasy /kleding/boeken)

    www.dreamharps.nl (oa harpen, fluiten, draailieren)

    www.tuinverbeelding.nl (oa Keltische tuinbeelden en sculpturen)

    Bert den Dunnen (oa bodhrans/mondharpen)

    Deze stands zijn gratis maar een vrijwillige donatie van deze standhouders is altijd welkom.

    Ook standhouder zijn ? Inlichtingen, opgave en betaling : christa@intern-kinderhulp.nl 00 31 (0) 113 340924

    * Stands van de sponsoren van dit festival (instellingen/bedrijven/ondernemingen) :

    Deze stands kosten € 75,- : inlichtingen : info@kloostervanrilland.nl tel 00 31 (0) 113 551177

    Zonder stand kunt u ook sponsor zijn : € 100,- : met vermelding op de speciale festivalwebsite/flyers/posters

    Alle inlichtingen, opgaven en betalingen voor sponsoring, en kaarten reserveren : christa@intern-kinderhulp.org 00 31 (0) 113 340924

    Een 1/1 kaart = middag en avond = € 15,-

    Een ½ kaart = middag of avond = € 10,- (kind t/m 12 = gratis)

    U kunt ook kaarten reserveren : info@kloostervanrilland.nl of telefonisch :

    00 31 (0) 113 551177 of info@celticshop.nl

    Vanaf mei worden ook alle verkooppunten voor entreekaarten bekend gemaakt oa op de website/ flyers/posters :

    Er is ook een speciaal “Klooster-Festival - arrangement” = overnachting en speciale Keltische menu’s :

    info en reservering : info@kloostervanrilland.nl of telefonisch: 00 31 (0) 113 551177

    Groeten van Jules Bitter : www.fluitpraxis.com = Lespraktijk voor whistle en flute.

    Als u mogelijke geinteresseerden weet : stuur deze brief dan door aub !

    Wij zoeken ook nog meer sponsors en standhouders.

  • Lianne

    Hallo Iverin

    Ik ben nu ook begonnen aan de tin whistle te leren spelen. Weet jij mischien een grepentabel voor de tin whistle in c?

    Ik heb zelfs al in een muziek winkel gekeken, maar ik kan niks vinden.

    Groetjes Lianne