Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tin-Whistle leren spelen

  • Iverin

    Hoi,

    Ik ben op zoek naar iemand die tin-whistle speelt, en die mij de beginselen hiervan kan leren.(of meer dan dat natuurlijk! :)

    Ik heb nog geen ervaring.

    Wel hebben we een G,D en B fluit in huis, van het merk Generation.

    Speel jij tin-whistle, of ken je iemand die les geeft?

    Dan zou ik dat graag horen.

  • Andrea

    Hoi Iverin,

    ik heb zelf tin whistle gespeeld, een paar jaar (maar ben nu geswitcht naar viool).

    De beginselen van tin whistle kun je jezelf ook makkelijk aanleren met behulp van een boek of zelfs met behulp van internet. Een site waar je mee kunt beginnen is www.chiffandfipple.com (erg bekend bij tin whistlers op internet, en erg Amerikaans, maar wel een hoop informatie).

    Zelf heb ik het boek ‘110 Ireland’s best tin whistle tunes' gebruikt (Waltons publishers), met cd. Dit boek is niet echt een leermethode, maar heeft wel een grepentabel en legt uit wat ornamentatie (versieringen) is. Het is wel handig als je noten kunt lezen.

    Dit boek kun je bestellen via de Celtic Shop in Bergen op Zoom. (www.celticshop.nl) Misschien ook nog op andere plaatsen in Nederland, maar dat zou ik niet weten.

    Een ander bekend boek (meer een methodeboek) is de ‘Traditional Irish tin whistle tutor’ van Geraldine Cotter.

    Bij Hobgoblin in Engeland hebben ze ook veel Ierse muziekboeken (www.hobgoblin.com).

    Maar wat voor boek je ook gebruikt, zorg dat je er een cd of cassette bij neemt, want anders is het in het begin erg moeilijk om uit te vinden hoe het moet klinken.

    Bijna alle Ierse muziek kun je spelen op een D whistle. Generation whistles zijn over het algemeen goed om mee te beginnen.